איך מדברים עם פעילים

הנה כמה תובנות וקווים מנחים בתחום די מהותי ברשת – רתימת פעילים.

כשאנחנו רוצות לייצר השתתפות ומעורבות גבוהה (ולא קהל צרכנים) האמת שזה מתחיל עוד אפילו לפני גיוס הצוות, לדוגמא בפוסט או סקר שמברר מה מעניין ומה רוצים. 

השיחה היא עניין קריטי וממה שאני שמתי לב זה משפיע מאוד אם אנשים באמת יתנדבו או יסתפקו בלשלוח לכם מייל ולהיעלם. אם רוצות ליצור צוות – צריך ליצור גם מוטיבציה

אז – איך מגייסים צוות ואיך מניעים עניינים?

ת’כלס אין לנו “נוסחא” מוחצת, אבל לגמרי יש נקודות עיקריות ודברים חשובים.

ניסיתי לרכז אותן כאן לטובת כולנו לקראת האירועים הקרובים ובכלל שיהיה לנו קו משותף-

והנה הם: 4 קווים מנחים לשיחה עם פעילים

בשיחה הראשונית (שתהיה טלפונית בדרך כלל) הבסיס הוא יצירת מוטיבציה ושם צריך להיות הדגש. מוטיבציה יוצרים דרך חיבור: לאופי האירוע הספציפי, לאירועים ברשת באופן כללי ולכל הפעילות של הרשת, להבין מה המטרה שלך (תרומה לקהילה? חיבור לאנשים? חיבור לרשת?) 

(בד”כ אנשים שפונים אלינו מחפשים איך להיכנס ללופ של הרשת)

מעבר לזה, תרצו להשיג בשיחה:

היכרות + וואלקמינג. היכרות בינינו, עם הרשת ועם הפרוייקט שעל הפרק. וואלקאמינג חמים.

זיהוי דרייברים. מהו המניע המרכזי לרצון להתנדבות ואיך הוא יכול לקבל מענה.

התחלה של תיאום ציפיות. מה זה אומר לקחת חלק בפרוייקט? מה זה ידרוש מהם?

חיבור לעניין שעל הפרק וקביעת פולואו אפ. מה יקרה באירוע, ואיך אנחנו ממשיכים מכאן? השיחה צריכה להוביל לדבר הבא שקורה בנושא. 

 

ועכשיו קצת פירוט – תציצו בזה לפני שמדברים איתם.

כל השיחה ברוח הכי לא פורמאלית שיש זה ברור, איזשהו מינגלינג היברידי – יצירת נטוורקינג. במהלך שיחה יושבים אל מול טבלת תכלול הפעילים וממלאים אותה תוך כדי השיח.

 

היכרות

הם –  מי היא/ הוא, מה עושים בעיר? מה מחבר לרשת? מכירים את הרוח, היו באירועים? למה הם מתחברות? מה מושך בפרוייקט הספציפי שעל הפרק (למשל בפריסקול, אני שואלת אם מכירים את הרעיון, מה מעניין ומושכם אותם בזה וכאלו).

אתם– ספרו מעט על עצמכם, במיוחד אם אין להם מושג מי אתם ואם יש (אבל לא אישי) זה המקום לעשות את זה יותר אישי. נניח מה למדתי, מאיזה תחום אני, מה אני עושה בעיר וכאלה. למשל, אני מספרת על מה אני עושה ברמה של למה זה מעניין אותי – כלומר על המהות ולא על הצדדים הטכניים. או במילים אחרות – תחשבו לפני זה על התשוקה שלכם לעניין –

 למה אתם בכלל עושים את זה?! זה הרבה יותר מחבר אליכן ולרעיון כולו. 

הרשת והפרויקט – כדאי לתת כמה שורות על הרשת באופן כללי (שלא ברור לכולם מה היא עושה),וספציפית בהקשר של הפרוייקט של הפרק.  

לדוגמא: על הפרי-סקול אני אומרת שהרשת מנסים לייצר כאן תרבות צעירים שחסרה ושכל הנושא הזה של שיתוף ידע זה ממש חזק סביבנו ואנחנו רוצים לחזק את זה, לייצר מפגשים אנושיים, אלטרנטיבה לידע וכאלו, שאנחנו לא סתם נמצאים הרבה במרחבים ציבוריים – בא לנו להיות יותר חלק מהמקום שאנחנו חיים בו.  

וואלקמינג

איזה כיף שבאתם! זה אולי הסעיף הכי חשוב.

הרשת לפעמים מאוד וירטואלית ואמורפית למי שלא מכיר אותנו ואנחנו החיבור שלו לדבר הזה. אם הם לא בקבוצת ‘אנשי הרשת’ בפייסבוק – תדאגו לספר להם עליה ולהזמין אותם אישית. 

זיהוי מניעים לפעולה

 סעיף חשוב מאוד בעבודה עם פעילים. אפשר לשאול בצורה ישירה או לאורך כל השיחה בצורה סמויה. מניעים יכולים להיות לדוגמא: רצון להשתלב ברשת, להרחיב מעגל חברתי, מניע ערכי עמוק כמו שיתוף ונתינה, להתמקצע בתחום שלהם או לתרום בו, או חיבור בין תושבים לצעירים פוסט סטודנטים (כולם מניעים אמיתיים שצפו בשיחות בעבר).

תיאום ציפיות

מתוך מה שעולה בשיחה אפשר כבר לתת מענה לציפיות או חוסר וודאות.  בקרב פעילים שני הדברים שהכי חשובים לאנשים קשורים לגמישות: גמישות בסוג ההתנדבות וגמישות ברמת המחויבות שנדרשת מהם.   נניח אם למישהו יש ממש מעט זמן והוא בלחץ מזה שהפרוייקט ישאב לו את החיים, צריך לתאם מראש ולראות איך ובמה הוא יכול להשתלב. להסביר קצת על אופי העבודה ומה זה אומר להיות בצוות – תוך איזון עדין בין יצירת מחוייבות למתן אפשרות לגמישות.

חשוב: מצד אחד לא להבטיח דברים שאי אפשר לקיים, מצד שני לפזר את מסך הערפל.  

פולאו אפ

תמיד תצאו עם משהו שמוביל לדבר הבא. למשל לסכם שתהיה פגישה בתאריך מסויים, או מייל קבוצתי, או ווטסאפ.  תחשבו מראש לאן השיחה מובילה. 

אחרי השיחה, כדאי שתרכזו את המידע בטבלה – ככה שלפני שתפגשו במסגרת הצוותית תזכרו מה היו הדברים המרכזיים.  

 

לסיום, ברור שיש לכם את הטאץ’ האישי שלכם. וזה מה שהכי חשוב, רק כדאי לדעת מראש ששיחה כזו יכולה לעשות לכם את כל ההבדל באירוע וליצור צוות טוב, שיחוה חוויה טובה ושישאר אתכן לאורך התהליך – ואולי גם ימשיך הלאה.

השארת תגובה