ארבעת החוקים של הרשתות החברתיות

מתוך “הכוח החמישי:  סוד הרשתות שמשנות את העולם” מאת ד”ר אשר עידן

חוק עוצמת הרשת (חוק מטקלף)

מספר המשתמשים (N) ברשת נתונה יוצר N2 (N בריבוע) קשרים.
דוגמה: הגדלת מספר חברי הרשת פי 10 מגדילה את מספר הקשרים פי 100, והגדלת מספר חברי הרשת פי 1,000 מגדילה את מספר הקשרים פי מיליון.
המשמעות: באמצעות הגדלת מספר הצמתים ברשת (חברי הרשת) במספר קטן אפשר להגיע למסה קריטית של קשרים בקלות יחסית (מסה קריטית היא כזאת שתהפוך את הרשת לוויראלית).

חוק עלות השיתוף (חוק שירקי)

עלות השיתוף בין בני אדם יורדת דרסטית, בעוד עלות הפעלת הארגון נותרת קבועה (או פוחתת לאט).
דוגמה: היום כל אחד יכול לשלוח מידע ל-500 בני אדם יחסית בקלות (לעומת המחיר האדיר שנדרש לכך בעידן השליחים או המכתבים), בעוד עלות אחזקת הארגון (כוח אדם, שכירת משרדים, רכישת ציוד) לא פחתה משמעותית.
המשמעות: הזרמת המידע בתוך הרשת יכולה להיעשות בקלות, גם ברמת הקהילה או השכונה, וצפויה להיעשות יותר ויותר קלה לאורך זמן.

חוק האמון (חוק אקסלרוד):

מידת האמון בין בני אדם היא פונקציה ישירה של מספר סבבי התקשורת ביניהם.
דוגמה: דילמת האסיר שמתרחשת פעם אחת תעודד את שני הצדדים לבגוד כדי למלא את האינטרס האישי של כל צד. דילמת האסיר האיטרטיבית, שמתרחשת פעמים רבות עם אותם אנשים, תעודד את שני הצדדים לשתף פעולה כדי למלא את האינטרס האישי.
המשמעות: כדי להעשיר את ההון החברתי ברשת ולהגביר את האמון בין אנשים יש להביא אותם לסבבי תקשורת רבים ככל האפשר (בזמן קצר ככל האפשר).

חוק הכוח האינפו-סוציאלי (חוק עידן)

(א) ברשתות חברתיות זורם כוח מידעי-חברתי (ב) מידע שנע סביב אדם הופך אותו למותג, ולהיפך – תנועה של אדם שהוא מותג מעודדת זרימת מידע במקום שלא הייתה קיימת זרימת מידע קודם לכן.
דוגמה: מה הופך את הסלבריטי המועדף עליכם לסלבריטי, אם לא כמות המידע האדירה שזורמת סביבו?
המשמעות: כדאי לנתח ולמפות את הרשת החברתית שלכם ולאתר אנשים שהם "רכזות"– שאליהם ומהם מוזרם המידע, ואז להשקיע את מיטב האנרגיה שלכם כדי לגייס אותם לטובתכם.

השארת תגובה